The Return on Investment van het basisonderwijs is veel te laag. Dat zegt onderwijsmarketeer Joost Nelemans uit Lelystad. ‘Als je kijkt hoe weinig sommen het gemiddelde kind foutloos maakt, en hoe lang ze er over doen, dan is dat bedroevend.’

Jaarlijks gaan er miljarden naar het basisonderwijs, maar dat lijkt bijna weggegooid geld, zo blijkt uit het onderzoek van Nelemans.  ‘Per kind gaat het al gauw om duizenden euro’s’, zegt hij, ‘Je zou dus verwachten dat zo’n kind daar dankbaar voor is, en moeite gaat doen op school om sommen goed te maken. Maar dat gebeurt niet. En dat komt meestal doordat de ouders zelf ook wat dommig zijn.’

Volgens Nelemans is de gemiddelde score van de toetsen die op het basisonderwijs wordt afgelegd 68%. Dat houdt in dat van elke 100 sommen er 33 fout gaan. ‘En dat is bizar slecht’, vindt Nelemans, ‘Als je aantal foute sommen deelt door de bedragen die aan het onderwijs en aan de lerarenopleidingen worden toegekend, dan kost elke foute som dus ruim 67 cent. En als je dat maal het aantal foute sommen doet, kost dat dus honderdduizenden euro’s aan rendement.’

Ministerie erkent fouten

Het ministerie erkent dat er veel sommen fout gaan: ‘Wij zeggen dan ook al langer dat kinderen steeds minder slim worden. Dat komt ook omdat ouders maar kinderen blijven nemen, ondanks dat ze zelf maar een HAVO-diploma of soms nog lager hebben. ‘

‘Maar’, zo zegt Nelemans, ‘Ondertussen lopen de kosten maar op. Domme ouders krijgen domme kinderen. Dus de ROI van het onderwijs wordt alleen maar slechter.’ Het onderwijs is dan ook geen houdbaar model meer, zo is de conclusie van zijn rapport. ‘Het is voor ons heel lastig’ zegt het ministerie, ‘Maar het lijkt erop dat de conclusie van de heer Nelemans klopt. Kinderen zijn te dom en te onverantwoordelijk om verantwoord met al die miljarden om te gaan. En dat komt door de ouders.’

Door redactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *